Przyszłość kawy w Wielkiej Brytanii 2020

„Długoterminowe perspektywy dla brytyjskich kawiarni są optymistyczne nawet pomimo obecnych przeciwności spowodowanych przez Coronavirusa”. – Tak donosi Raport Future of Coffee UK 2020, który przedstawia perspektywy na przyszłość, obserwując dynamikę rynku, nowe technologie, innowacje produktowe i trendy konsumenckie kształtujące nową erę dla brytyjskich kawiarni.

Wyższa jakość oferowanych usług w brytyjskich kawiarniach, zastosowana inteligentniejsza technologia, a także wszechobecna gościnność sprawiają, że można optymistycznie patrzeć na przyszłość po zawirowaniach związanych z Coronavirusem.

Coronavirus stanowi obecnie bezprecedensowe wyzwanie dla wszystkich sektorów światowej gospodarki, a  gastronomia, kawiarnie i hotelarstwo zostały bardzo mocno dotknięte.

Sytuacja niekorzystnie wpłynęła na większość sektorów brytyjskiej gospodarki, podobnie jak na całym świecie. Zdecydowana większość kawiarni została zmuszona do zamknięcia, a niewielka mniejszość skupiła się na realizowaniu usług na wynos posiłkując się głównie ofertą dań kulinarnych, aby tylko nie dopuścić do zamknięcia lokalu.

Dotacje rządowe, pożyczki biznesowe dla zachowania ciągłości pracy  pracowników pomogły w pewnym stopniu wielu właścicielom kawiarni. Jednak czynsze za lokale pozostały w gestii ich  właścicieli, są bardzo zróżnicowane i  mogą niekorzystnie wpłynąć na kondycję wielu firm. Niemniej jednak Allegra przewiduje, że większość firm  znów zacznie działać latem 2020 r.

W ostatnich czasach kawiarnie bardzo szybko reagowały na rosnące zapotrzebowanie  konsumentów na  produkty premium, takich jak kawa pochodząca z jednego regionu (tzw. single origin), cold brew i żywność produkowana w manufakturach. 57% konsumentów ankietowanych przez Allegra wskazało, że ich oczekiwania, dotyczące jakości kawy w ostatnim roku bardzo wzrosły, a ich zaspokojenie, a nawet przewyższenie stało się dla nich dużo  ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej.
Kawiarnie wychodzą naprzeciw wprowadzając bardziej zróżnicowany asortyment potraw, gdyż sukces kawiarni zależy od wysokiej jakości rzetelnych usług, a także od wprowadzania innowacji.


Rosnąca liczba kawiarenek obsługujących płatności kartą pokazuje  nieuchronne przejście do transakcji bezgotówkowych. 5G zwiększy zakres przechwytywania danych, dostosowywania i integracji.  Rozwój technologii wprowadzi radykalne zmiany, ale gościnność nadal pozostaje najwyższą wartością w gastronomii.

Zrozumienie preferencji klientów pozostanie najważniejsze – 40% liderów branży, ankietowanych przez Allegra, wskazuje, że przechwytywanie danych klientów to największa korzyść jaka płynie z aplikacji lojalnościowych w kawiarni. Ponieważ 41% ankietowanych konsumentów jest zniechęcanych przez kolejki w sklepie, składające się z co najmniej pięciu osób, zamówienia internetowe wydają się kolejnym ważnym aspektem.
 
Ankietowani liderzy branży podkreślają, że wysokie koszty dostawy gorących napojów i brak popytu na nie wśród konsumentów, spowodowały konieczność rozszerzenia oferty kawiarni o dostarczanie żywności.
Allegra przewiduje, że znaczna liczba tych usług tymczasowych pozostanie również po kryzysie i zapewni cenne dodatkowe przychody.

Konsumenci  bardzo pozytywnie oceniają branżę, ze względu na ochronę środowiska i dążenie kawiarni do używania porcelanowych filiżanek zamiast jednorazowych kubków, 42% ankietowanych uważa, że ​​kawiarnie mogą być dumne ze swoich wysiłków na rzecz zrównoważonego rozwoju. Allegra prognozuje, że użycie kubków wielokrotnego użytku znacznie wzrośnie w ramach szerszego przekształcania zachowań konsumentów. Liderzy branży wymieniają zakaz używania kubków jednorazowych jako najskuteczniejszy sposób walki z odpadami. Ponad dwie trzecie ankietowanych konsumentów zniechęciłoby się do używania jednorazowych  kubków, gdyby wprowadzono  dodatkową rządową opłatę w wysokości 25 pensów za taki kubek.

Zwiększona świadomość społeczeństwa w kwestii ubóstwa producentów kawy sprawia, że  prawie trzy czwarte ankietowanych konsumentów,  uważa, że kawiarnie powinny informować o źródłach pozyskiwania kawy.

Światowy megatrend zdrowia i dobrego samopoczucia nadal nie wykazuje oznak spowolnienia i wciąż jest  napędzany przez konsumentów poniżej 35 roku życia. Wykorzystanie preferencji tych ludzi w ich dojrzałym wieku, będzie miało zasadnicze znaczenie dla przyszłego rozwoju brytyjskich kawiarni.

Kombucha, kawa nitro i kawa z dodatkiem CBD mają największy potencjał sprzedażowy dla kawiarni, tak twierdzą  ankietowani przez Allegra. Produkty te z natury są ubogie w cukier i kalorie dlatego cieszą się tak dużym powodzeniem – 57% ankietowanych konsumentów w Wielkiej Brytanii aktywnie dążyło do ograniczenia spożycia cukru w ​​ciągu ostatnich 12 miesięcy. 

Znalezienie i utrzymanie wysokiej jakości personelu pozostanie kluczowym wyzwaniem dla kawiarni w nadchodzącym czasie – 65% ankietowanych konsumentów postrzega baristów jako wykwalifikowanych specjalistów. Zaledwie jedna piąta przewiduje większy udział automatyzacji w serwowaniu kawy.
82% ankietowanych liderów branży uważa, że ​​praca imigrantów jest niezbędna w brytyjskich kawiarniach. Operatorzy kawiarni muszą zatem stworzyć atrakcyjne ścieżki kariery, inwestując w szkolenia, płacąc za utrzymanie i zapewniając godne warunki życia dla pracowników.

W biznesie kawiarnianym na pewno zajdą głębokie zmiany z powodu Coronavirusa, ale jednak ta gałąź jest najbardziej odporny spośród wszystkich firm branży HoReCa. Decydujący wpływ na to mają  silne relacje międzyludzkie jakie są nawiązywane w kawiarniach.

W ciągu ostatnich dwóch dziesięcioleci segment kawiarni w Wielkiej Brytanii bardzo rozwinął się, a nawet stał się  nieodłączną częścią codziennego stylu życia. Nic nie wskazuje na to, że mogłoby to się zmienić też po odejściu Coronavirusa.

Obserwując przez lata przenikanie trendów z zachodu do Polski, możemy mieć nadzieję, że te estymacje będziemy mogli odnieść także do naszego rodzimego podwórka.

Facebook
Instagram